Jdi na obsah Jdi na menu

STĚHOVÁNÍ A STAVBA NOVÉ LODĚNICE 1939 - 1940

1. 3. 2016

Jestliže KČST plně podporoval a financoval stavbu první loděnice, v okamžiku nutnosti loděnici přestěhovat se zachoval zcela opačně a nabízel jen rozpuštění členstva do ostatních odborů.

Důvodem stěhování bylo navyšování břehů pro lepší protipovodňovou ochranu Prahy. Nezbylo tedy než opustit místo první loděnice. Podařilo se pronajmout od Akciových ledáren pozemek na druhé straně laguny, kde navýšení již bylo provedeno. Do toho všeho přišla ještě německá okupace a nedostatek materiálu ve válečném hospodářství.

Došlo k velkému semknutí členstva, které zdarma odpracovalo 7518 hodin. Výraznou osobností této akce byl Ing. Vráťa Teklý. Nejen že celou akci řídil, ale například dokázal ještě před uzavřením hranic nakoupit dva vagóny dřeva na Slovensku a to za 30.000 Kč svěřených "na čestné slovo".

Byl postaven pontonový most z pramic přes lagunu a stará loděnice pečlivě rozebrána a přenesena.

stehovani--vyrez.jpg

Nová loděnice byla nakonec větší a ještě hezčí. Podle plánů dole na louce bylo místo na basketbalové hřiště, 4 volejbalové kurty, pláž a tábořiště pro hosty a prostor pro lukostřelbu.

img176a.jpg

Protože nová loděnice stála na čerstvém náspu, byla založena na 100 ks 120 cm vysokých betonových pilířích.

lodeniceii1.jpg lodeniceii2.jpg

  Důvodem stěhování byla ochrana před povodní, ale ještě před dokončením v roce 1940 přišla velká voda s ledy a ty se zastavily před stěnou loděnice a poškodily už novou sprchu.

lodeniceii2.jpg

 

V následujícím jaře a létě se upravovala hřiště a louka na podbřeží.

dscn1855.jpg  dscn1856.jpg