Jdi na obsah Jdi na menu

STAVBA LODÍ

10. 6. 2016

Ihned od počátků šíření vodních sportů se na výrobu sportovních potřeb orientovaly truhlářské dílny. Souběžně s tím si sami vodáci začali lodě stavět. A to jak z důvodu ceny, tak pro vylepšování tvarů a snižování váhy lodí.

A nebylo to nic jednoduchého. Začít se muselo kopytem, které se pak stalo vzácným a půjčovaným artefaktem. Toto kopyto bylo obrácené oproti tomu, co známe z laminátek.

untitled-7k.jpg

 

Loď se tedy nedělala „do kopyta“, ale na „kopyto“.

Výchozím materiálem byl jasan, méně buk. Spojovacím materiálem pak byly nejlépe mosazné hřeby, které někdy spíš plnily funkci nýtů. Obšívka z dýhy nebo latiček se na žebra připevňovala čtyřhrannými 1 cm dlouhými „texlemi“. Těch bylo na lodi cca 1.600 ks.

Žebra se musela ohýbat napařená, když nejméně den před tím byla namočená ve vodě.

Vedle nekonečného hoblování a broušení se stavitel lodi projevil i na různých zdobících prvcích vzpěr, sedátek, podlážky atd.

untitled-1.jpg

Pak přišly ke slovu natěračské práce, kde se úspěch odvíjel od kvalitní fermeže. Dokonalou alchymií bylo potažení lodi plátnem. 

Do 1 kg horkého laku (kopálového, jantarového nebo vzdušného) nasypeme 40dkg práškové kalafuny. Když se tato úplně rozpustila, přilejme ½ kg sikativu a pak 30dkg včelího vosku světlého či tmavého.

Pak se muselo 1 m široké plátna natřené za tepla napnout na loď tak, aby vše bylo hladké a na okrajích se opět přibíjelo texlemi.

Po vytvrdnutí a několika denním schnutí přišlo na řadu opět broušení a další nátěry, včetně nekonečného kytování. Při následných opravách se postupovalo obdobným způsobem a důležitým nástrojem byla žehlička.

O hodně let později před nástupem laminátu plátno nahradila gáza a laky a tmely nahradil celuloid rozpuštěný v acetonu.

Svépomocí se stavěly i skládací kajaky, nejobtížnější část – žebra se dala i objednat.

untitled-8.jpg

Ohnutiny obdržíte hotové u fy. Filip Popper, dřevodílny ve Světlé nad Sázavou. Objednejte si 6 kusů jasanových ohnutin č. 3 profilu 2,5x1,7 cm naplocho ohnutých, jež vám továrna dodá podle autorových návrhů ve vzorném provedení za ujednanou již cenu 8,50 Kč za jeden kus franko továrna.

 

Potah se dělal z pogumovaného plátna, nebo pevného a hutného plátna napuštěného roztokem parafínu a benzínu 1:1, což se doporučovalo před každou jízdou.

 

Firmy, které se specializovaly na stavbu lodí většinou vyráběly i lyže. Toto spojení vycházelo nejen ze stejného použitého materiálu, ale hlavně v jejich čele stáli nadšenci vodáci.

No a co dělá vodák v zimě – lyžuje.

 

Zdroj Dr. Ing. Jan Laciný – STAVBA LODÍ PRO VODNÍ TURISTIKU – 1928, Nakladatelství ŠOLC A ŠIMÁČEK SPOL. S R.O. PRAHA

VÍCE FOTEK