Jdi na obsah Jdi na menu

PROČ JE LODĚNICE V BRANÍKU A NE TŘEBA V TRÓJI?

9. 3. 2014

To, že loděnice byla postavena v Braníku není náhoda.V roce 1926 totiž vrcholí největší vodohospodářská stavba té doby, a sice přeložka Vltavy na Maninách. Zdánlivě to nesouvisí, ale je to součástí regulačních prací a protipovodňových opatření. Úsek řeky od Modřan k Vyšehradu byl určen právě v těchto souvislostech k rekreačnímu a sportovnímu vyžití. Idea byla prostá - nasypat hráze na úroveň hladiny 100 leté vody a nechat dostatečný prostor pro velkou vodu v profilu. V častěji zaplavované spodní části budou hřiště a tábořiště a na svazích navigace vzniknou levné tribuny pro diváky. Část, kde to bylo provedeno, je dodnes na Veslařském ostrově a Císařské louce.

Dokladem jsou dobové fotografie a část textu přípravy na přednášku Eduarda Schvarzera. 

foto3.jpg

/Pokud se nyní divíme, že nám to zaplavuje kemp a hřiště, je to částečně nevědomost a částečné dlouhé období bez povodní./

Nakonec navyšování terénu bylo důvodem stěhování původní loděnice na druhou stranu laguny v roce 1940.

Ostrov, který je pře naší nynější loděnicí byl původně potahová stezka pro ledárenské koně. V té době to byl poloostrov, propojený s břehem na konci proti vodě. Tím vytvářel klidnou hladinu a lepší promrzání vody. Tady byl potom rozřezán a vlečen do laguny a potom do ledárny po šikmých výtazích. 

Přeložka Vltavy na Maninách

foto3.jpg  foto2.jpg